Ford's Sustainability and Financial Report 2023 gepubliceerd

Consumentenproducten gemaakt van gerecycled kunststof uit de oceaan lopen uiteen van zonnebrillen en T-shirts tot schoenen en garens. Ford versterkt zijn positie als koploper in duurzaamheid en is de eerste autofabrikant die 100% gerecycled plastic uit de oceaan gebruikt voor het produceren van auto-onderdelen.
De bedradingsclips in Ford Bronco™ Sport-modellen worden gemaakt van uit de zee geviste kunststof – ook wel “spookvistuig” genoemd. De kracht en duurzaamheid van het nylon zijn vergelijkbaar met het materiaal op basis van aardolie dat voorheen werd gebruikt voor de onderdelen, maar het is 10% goedkoper en vergt minder energie bij de productie. De kleine onderdelen betekenen een grote eerste stap in de plannen van Ford om onderdelen voor andere modellen te maken van plastic uit de oceaan.
Elk jaar komt meer dan 13 miljoen ton plastic afval terecht in zee. Het vormt een bedreiging voor het leven onder water en zorgt voor de vervuiling van kustlijnen, volgens de internationale ngo Pew Charitable Trusts. Een groot deel van het afval is afkomstig uit de visserij, die afhankelijk is geworden van kunststof netten en ander visgerei vanwege de levensduur, het beperkte gewicht, het drijfvermogen en de lage kosten van het materiaal. Diezelfde eigenschappen dragen bij aan het ontstaan van spookvistuig, een noodlottige en steeds groter wordende bedreiging voor het leven onderwater. Spookvistuig beslaat bijna 10% van alle plastic afval in zee. Vissen, haaien, dolfijnen, zeehonden, zeeschildpadden en vogels kunnen erin verstrikt raken.
De bedradingsclips in de Bronco Sport, die ongeveer vijf gram wegen, zijn niet zichtbaar voor de inzittenden. Ze geleiden onder andere de kabels die stroom geven aan de gordijnairbags aan de zijkanten van het voertuig. Ondanks alle tijd die het materiaal heeft doorgebracht in zout water en onder de zon, is het net zo sterk en duurzaam als clips op basis van aardolie, blijkt uit tests van Ford.